Zdrowie jamy ustnej - Polska w rankingu za Ugandą czy Tajlandią. Czy sztuczna inteligencja (AI) umyje nam zęby?
Niemalże wszystkich dorosłych dotyka próchnica, którą przeciętny Polak ma w aż kilkunastu zębach. Z kolei u 16% z nas rozpoznaje się zaawansowane zapalenie przyzębia. Wynika to przede wszystkim z zaniedbań higienicznych, niepoprawnego mycia zębów czy braku regularnych wizyt profilaktycznych u specjalistów, który w dużej mierze wynika z ograniczonego dostępu i zakresu świadczeń opieki stomatologicznej w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeśli na to nałoży się ograniczoną świadomość wpływu chorób jamy ustnej na kondycję całego organizmu, niewielką świadomość tego, że próchnica jest zakaźną chorobą bakteryjną oraz powszechny strach przed wizytami w gabinecie stomatologicznym to mamy mieszankę, która sprawia, że w kolejnych latach zdrowie jamy ustnej Polaków będzie jeszcze gorsze.
Faktycznie stan zdrowia jamy ustnej Polaków jest zatrważający pomimo wysokiego zaawansowania technologicznego gabinetów, a co za tym idzie praktycznie bezbolesnego leczenia. Zakorzeniona przez lata świadomość bólu podczas leczenia stomatologicznego powoduje to, że z pokolenia na pokolenia przekazywana jest fobia strachu w postaci prostego przekazu w stylu: „nie boj się, nie będzie bolało!” Nasza podświadomość jako przyszłego pacjenta, wytwarza obrazy związane z bólem, których należy się obawiać. Które dziecko w takiej sytuacji usiądzie spokojnie na fotel? Nie pomoże tu nawet zawansowana technologia, bo strach jest tak duży, że jest górą nad rozsądkiem – mówi profesor dr hab. n. med. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, Członkini Komitetu Edukacyjnego Światowej Federacji Dentystycznej FDI.
Poza tym złe nawyki w postaci spożywania dużej ilości cukru, nawet jako przekąski pomiędzy posiłkami, słodkie i gazowane napoje oraz oczywiście zastąpienie wieczornego szczotkowania zębów zjedzeniem jabłka! To wszystko z niewłaściwymi nawykami higienicznymi, ograniczeniem dostępu do lekarza powoduje taki wysoki odsetek zębów z próchnicą w naszej populacji – dodaje.
Taniej zapobiegać niż leczyć. Najdroższa prewencja tańsza od leczenia
Z roku na rok portfolio produktów do domowej higieny jamy ustnej znacznie się powiększa. Wykorzystywana technologia pozwala czyścić jamę ustną w coraz bardziej zaawansowany sposób, a cała gama profesjonalnych szczoteczek stworzonych z opatentowanych włókien czy urządzeń do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych pozwala na osiąganie efektów niemalże zbliżonych do wizyty u higienistów. Co więcej - rynek coraz bardziej stawia na wykorzystanie w produktach nowoczesnych technologii, takich jak na przykład sztuczna inteligencja (AI).Technologia może sprawić, że czyszczenie jamy ustnej będzie nie tylko atrakcyjnym zajęciem, ale przede wszystkim pozwoli na wykonywanie tej czynności dokładnie i eliminowanie bakterii przy każdym szczotkowaniu, nie dopuszczając tym samym do chorób jamy ustnej. To głównie zasługa wyświetlaczy już nie tylko w aplikacji telefonu, ale i na korpusie szczoteczek, które skanują jamę ustną podczas każdorazowej higieny i na bieżąco pokazują czy nie zostały pominięte żadne obszary. Nowe urządzenia mogą być także wyposażone w voice-boty, które nawigują nas w trakcie pracy w jamie ustnej czy nasza siła nacisku na ząb i technika są właściwe, a także posiadają zaprogramowane timery, które dbają dokładnie o czyszczenie przez 2 minuty, czyli czas rekomendowany przez środowisko stomatologiczne. Technologia może też działać jak asystent – personalizując program mycia po analizie jamy ustnej danej osoby, odpowiada na jej problemy i sprawia, że czyszczenie jest jeszcze dokładniejsze i dostosowane do potrzeb danej osoby.
Rozwijając portfolio produktowe, szczególnie przyglądamy się temu, w jaki sposób technologia może poprawić stan zdrowia jamy ustnej. Polacy właściwie od lat borykają się z podobnymi problemami, a przyczyną wielu z nich jest niedostateczna higiena bądź niepoprawne mycie. Zauważyliśmy, że nie wystarczy już mówić i przekonywać ich argumentami o dokładnym czyszczeniu. Zainwestowaliśmy więc w technologię opartą m.in. na AI, która na bieżąco daje informację zwrotną na temat stanu czystości jamy ustnej i prowadzi konsumenta przez cały proces czyszczenia za pomocą wskazówek głosowych oraz inteligentny ekran, który daje bieżący feedback o stanie czystości zębów. Liczymy, że skorzystanie z dobrodziejstwa technologii zachęci Polaków do regularnego szczotkowania zębów, co przełoży się na ogólną poprawę stanu zdrowia jamy ustnej - mówi Roger Yu, President, Oclean European Region.
Profilaktyka, do której zalicza się między innymi regularne czyszczenie jamy ustnej i wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym, to obszar, który przynosi najwięcej korzyści. Niestety jest on najczęściej zaniedbywany. Być może udostępnienie zaawansowanych technologicznie produktów, które są przystępne cenowo pozwoli na tę społeczną zmianę. Dodatkowo na dążenie do doskonałości wpłynie kompleksowe wprowadzanie innowacji produktowych, takich jak irygatory czy różne inne urządzenia do czyszczenia i dezynfekcji jamy ustnej.
Informacje o Oclean
Oclean powstało w 2016 roku. Misją marki jest zredefiniowanie dotychczasowego sposobu higieny jamy ustnej, głównie dzięki stosowaniu najnowszych rozwiązań technologicznych, w tym tych opartych o sztuczną inteligencję. Od momentu założenia marka pozyskała ponad 300 patentów na szczoteczki do zębów, zajmując czołową pozycję pod względem ich liczby wśród globalnych marek do pielęgnacji jamy ustnej, rozszerzyła obecność na ponad 40 rynków oraz otrzymała ponad 20 międzynarodowych nagród, w tym prestiżowe nagrody za design, takie jak Red Dot, iF Design, Good Design Awards, a także szereg wyróżnień konsumenckich, takich, jak Deutschland Favorit 2023, ConsumerChoice 2024 w Portugalii i pieczęć testowa Connect z wynikiem „SEHR GUT”. Oclean to jedna z najczęściej kupowanych przez polskich konsumentów marek produktów do higieny jamy ustnej z 11% udziałem w rynku wolumenowym w segmencie akumulatorowych szczoteczek elektrycznych oraz 17% w segmencie akumulatorowych szczoteczek sonicznych (na podstawie raportu GfK POS Tracking, Panelmarket, styczeń - grudzień 2023 rok).