reklama
kategoria: Prawo
23 maj 2024

Ruszył proces ws. patrolowca Straży Granicznej, którego dostarczyła francuska stocznia

zdjęcie: Ruszył proces ws. patrolowca Straży Granicznej, którego dostarczyła francuska stocznia / pixabay/000256211
Przed Sądem Okręgowym w Gdańsku w czwartek rozpoczął się niejawny proces w sprawie zakupu jednostki patrolowo-ratowniczej dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej (MOSG). Stocznia francuska Socarenam domaga się dodatkowych 5 mln euro za zbudowany statek.
REKLAMA

W czwartek, po rozpoczęciu procesu, sędzia Sądu Okręgowego w Gdańsku Grzegorz Karaszewski, na wniosek stron zdecydował o wyłączeniu jawności rozprawy. Jako powód podał „charakter i konieczność ochrony tajemnicy handlowej”.

Sprawa, która toczyć się będzie za zamkniętymi drzwiami, dotyczy zakupu pełnomorskiej jednostki patrolowej Straży Granicznej SG-301, którą na zamówienie Morskiego Oddziału Straży Granicznej zbudowała francuska stocznia Socarenam.

Morski Oddział Straży Granicznej i Skarb Państwa w procesie reprezentuje Prokuratoria Generalna.

Francuska stocznia domaga się dodatkowo ponad 5,3 mln euro za zbudowanie patrolowca, który w ubiegłym roku trafił do Straży Granicznej.

Pełniąca obowiązki rzecznika prasowego Morskiego Oddziału Straży Granicznej mł. chor. SG Katarzyna Przybysz poinformowała PAP, że ostateczna cena kontraktu na zbudowanie i wyposażenie jednostki SG-301 zgodnie z podpisanym kontraktem wyniosła ponad 110 mln złotych. Natomiast w połowie marca ub.r. do MOSG wpłynęło pismo od wykonawcy z wnioskiem dotyczącym podwyższenia wynagrodzenia za realizację umowy.

"Według wykonawcy powodem zwiększenia wynagrodzenia był wzrost cen materiałów przy realizacji przedmiotu umowy. Wnioskodawca wnioskował o zwiększenie wynagrodzenia umownego o kwotę, w wysokości ponad 5,3 mln euro, czyli ponad 25 mln zł" - poinformowała Przybysz.

Dodała, że francuska stocznia w uzasadnieniu podała, że "jest to poniesiona i prognozowana strata wyliczona do dn. 10 czerwca 2023 r. będącego dniem realizacji przedmiotu umowy".

SG-301 to pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) z nieograniczonym rejonem żeglugi. Według założeń ma wykonywać zadania głównie na Bałtyku, a w razie potrzeby także na Morzu Śródziemnym. Jest to największy patrolowiec w flocie morskiej Straży Granicznej i jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na Bałtyku.

Umowę na budowę jednostki Straż Graniczna podpisała z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. Budowa rozpoczęła się 25 czerwca 2021 r., gdy przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal, na zlecenie firmy Naviretech, położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST, także na zlecenie Naviretech, przeprowadzono cięcie blach dla tej jednostki. Pod koniec czerwca 2022 r. zwodowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Później kadłub trafił do francuskiej stoczni w Calais, gdzie wyposażono jednostkę.(PAP)

pm/ dsok/ agz/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Hel
4.5°C
wschód słońca: 07:13
zachód słońca: 15:44
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Helu