Ruszył proces ws. patrolowca Straży Granicznej, którego dostarczyła francuska stocznia
W czwartek, po rozpoczęciu procesu, sędzia Sądu Okręgowego w Gdańsku Grzegorz Karaszewski, na wniosek stron zdecydował o wyłączeniu jawności rozprawy. Jako powód podał „charakter i konieczność ochrony tajemnicy handlowej”.
Sprawa, która toczyć się będzie za zamkniętymi drzwiami, dotyczy zakupu pełnomorskiej jednostki patrolowej Straży Granicznej SG-301, którą na zamówienie Morskiego Oddziału Straży Granicznej zbudowała francuska stocznia Socarenam.
Morski Oddział Straży Granicznej i Skarb Państwa w procesie reprezentuje Prokuratoria Generalna.
Francuska stocznia domaga się dodatkowo ponad 5,3 mln euro za zbudowanie patrolowca, który w ubiegłym roku trafił do Straży Granicznej.
Pełniąca obowiązki rzecznika prasowego Morskiego Oddziału Straży Granicznej mł. chor. SG Katarzyna Przybysz poinformowała PAP, że ostateczna cena kontraktu na zbudowanie i wyposażenie jednostki SG-301 zgodnie z podpisanym kontraktem wyniosła ponad 110 mln złotych. Natomiast w połowie marca ub.r. do MOSG wpłynęło pismo od wykonawcy z wnioskiem dotyczącym podwyższenia wynagrodzenia za realizację umowy.
"Według wykonawcy powodem zwiększenia wynagrodzenia był wzrost cen materiałów przy realizacji przedmiotu umowy. Wnioskodawca wnioskował o zwiększenie wynagrodzenia umownego o kwotę, w wysokości ponad 5,3 mln euro, czyli ponad 25 mln zł" - poinformowała Przybysz.
Dodała, że francuska stocznia w uzasadnieniu podała, że "jest to poniesiona i prognozowana strata wyliczona do dn. 10 czerwca 2023 r. będącego dniem realizacji przedmiotu umowy".
SG-301 to pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) z nieograniczonym rejonem żeglugi. Według założeń ma wykonywać zadania głównie na Bałtyku, a w razie potrzeby także na Morzu Śródziemnym. Jest to największy patrolowiec w flocie morskiej Straży Granicznej i jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na Bałtyku.
Umowę na budowę jednostki Straż Graniczna podpisała z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. Budowa rozpoczęła się 25 czerwca 2021 r., gdy przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal, na zlecenie firmy Naviretech, położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST, także na zlecenie Naviretech, przeprowadzono cięcie blach dla tej jednostki. Pod koniec czerwca 2022 r. zwodowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Później kadłub trafił do francuskiej stoczni w Calais, gdzie wyposażono jednostkę.(PAP)
pm/ dsok/ agz/