reklama
kategoria: Miasto
25 styczeń 2013

INTEGRACJA SENSORYCZNA, czyli dlaczego niektóre swetry gryzą…

zdjęcie: INTEGRACJA SENSORYCZNA, czyli dlaczego niektóre swetry gryzą… / fot. nadesłane
fot. nadesłane
Dlaczego niektóre dzieci nie włożą swetra czy konkretnej bluzki skarżąc się, że materiał je gryzie? Lub nie mogą znieść metki przy ubraniu? Obcinanie paznokci, mycie głowy czy szczotkowanie zębów dla jednych są zwykłymi czynnościami, dla niektórych dzieci – nie do przejścia…
REKLAMA

Dlaczego zdarzają się dzieci, które w przesadny sposób reagują na dźwięki czy zapachy, podczas gdy bywają i takie, które ignorują bodźce tego typu. Są dzieci, które trudno zatrzymać, wciąż biegają, skaczą, obracają się. Są również i takie dzieci, które place zabaw omijają szerokim łukiem, gdyż każdy szybszy ruch wywołuje u nich lęk. To tylko niektóre z przykładów problemów z integracją sensoryczną. Ich spektrum jest bardzo szerokie i zróżnicowane. Problemy mogą dotyczyć każdego ze zmysłów, świadczyć bądź o nadwrażliwości danego zmysłu, bądź o zbyt słabej wrażliwości systemu przy jego niedowrażliwości.


 

Niekiedy trudno znaleźć przyczynę nietypowego zachowania swojego dziecka. Nie można wyjaśnić, dlaczego ma wciąż problemy z koncentracją, jest zanadto pobudzone albo wręcz przeciwnie – zawsze apatyczne. Może porusza się niezgrabnie, potyka się i ma słabą równowagę, a nauka nowych czynności jest dla niego niezwykle trudna. Może źle funkcjonuje w grupie rówieśniczej – bawi się gwałtownie robiąc krzywdę innym dzieciom albo unika zabaw grupowych. Nie warto czekać do czasu, aż dziecko pójdzie do szkoły, bo wokół wszyscy mówią, że „wyrośnie z tego”. W szkole problemy zaczną narastać. Dołączą trudności w aktywnościach typowo szkolnych jak: czytanie, przepisywanie z tablicy, pisanie, liczenie…


 

Należy się spodziewać, że wszelkie sytuacje, kiedy ciąża była zagrożona i zaleceniem lekarskim było leżenie w łóżku, będą predysponować dziecko do zakłóceń w zakresie procesów integracji sensorycznej. Już na starcie maluszek ma zmniejszoną ilość doświadczeń związanych z poruszaniem się mamy. Podobnie wszelkie problemy okresu ciąży, jak zachorowania, przyjmowanie leków, niedonoszenie ciąży, a także obciążenia okołoporodowe powinny skłonić rodziców do bacznego przyglądania się dziecku pod kątem integracji sensorycznej. Pierwsze symptomy nieprawidłowego przetwarzania bodźców można bowiem zauważyć już u niemowląt. Bywa i tak, że dziecko ma ograniczoną możliwość zbierania doświadczeń.



Taka sytuacja ma choćby miejsce, gdy dziecko bardzo często choruje. Czasem też sami nieświadomie przez własną opiekuńczość zawężamy dziecku dostęp do różnego typu wrażeń. Warto zwrócić także uwagę na zdobywanie przez dziecko poszczególnych umiejętności ruchowych, gdyż zwykle idzie to w parze z rozwojem procesów integracji sensorycznej. Jeśli kolejne etapy pojawiają się znacznie później niż u rówieśników lub wzorce wykonania poszczególnych ruchów są niepokojące, będzie to sygnał, że dziecko potrzebuje wsparcia w zakresie ruchowym i sensorycznym.


 

Wszystkich zainteresowanych tym, jak sprawdzić czy dziecko ma problemy w zakresie integracji sensorycznej, oraz jak można samodzielnie pomóc, zapraszamy na darmowe warsztaty o integracji sensorycznej w Centrum Zdrowego Rozwoju „Czyżyk” w Krakowie (ul. Moczydło 7A, Kraków-Swoszowice) w poniedziałek, 28 stycznia o godzinie 17.00.
 

Autor: mgr Ewa Polańska – fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej. W Centrum Zdrowego Rozwoju „Czyżyk” zajmuje się diagnozą i terapią integracji sensorycznej dla dzieci młodzieży.

PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Hel
5.9°C
wschód słońca: 07:12
zachód słońca: 15:46
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Helu