reklama

„Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach” - wystawa fotografii Bartka Barczyka

fot. nadesłane
Przedsięwzięcie jest częścią projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Prace można obejrzeć na poziomie -3 w Narodowym Forum Muzyki do końca czerwca 2019 r.
REKLAMA
Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach

Kompozytorzy to wyjątkowi ludzie. Wyróżnia ich ogromna wrażliwość. Mocniej odczuwają świat, widzą więcej. W jaki sposób umiejętność tłumaczenia języka emocji, uczuć na muzykę przenieść na papier fotograficzny? Sekretem jest wsłuchanie się w drugiego człowieka.

Kiedy nie mogłem się zdecydować i miałem wątpliwości, które zdjęcie wybrać, po prostu słuchałem muzyki z listy „100 na 100”. To ona w największym stopniu wpływała na moje decyzje – komentuje Bartek Barczyk, autor zdjęć. – Chciałem oddać stan ducha naszych bohaterów. Dostrzec więcej i przenieść to na fotografię.

Portrety, które złożyły się na wystawę, to efekt spotkania z drugim człowiekiem. Zapis tego, jak blisko artysta kompozytor dopuścił do siebie fotografa, w jaki sposób otworzył przed nim swój świat. Ale to nie jedyna droga. Czasem wystarczy spostrzegawczość, czy nawet przypadek – ważne, aby w dobrym momencie wyzwolić migawkę, a zdjęcia pozwalają zatrzymać się na tym momencie na dłużej.

100 na 100. Muzyczne dekady wolności 

Wystawa jest częścią projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” realizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Podstawą przedsięwzięcia jest 100 utworów muzycznych, które wyszły spod ręki prawie 90 kompozytorów – od Karola Szymanowskiego, przez Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego, aż po Agatę Zubel i Pawła Mykietyna. To unikatowe wydarzenie muzyczno-wydawnicze przynosi liczne wydania nutowe i książkowe, atrakcyjne publikacje i gry dla najmłodszych, nowe nagrania utworów w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów oraz koncerty – 11 w Polsce i 11 za granicą, wszystkie jednego dnia: 11 listopada 2018 r. Aby polska muzyka XX i XXI w. brzmiała na całym świecie.

Więcej informacji o projekcie i działalności wydawniczej z nim związanej można znaleźć na stronie: www.stonasto.pl.


Bartek Barczyk 
Fotograf, w latach 2001–2013 fotoreporter, później kierownik działu fotograficznego „Gazety Wyborczej” na Górnym Śląsku. Dokumentował życie codzienne oraz najważniejsze wydarzenia regionu. W 2003 r. rozpoczął współpracę ze Śląskim Teatrem Tańca. Powstał wówczas cykl zdjęć przedstawiający wybitnych tancerzy z całego świata, sfotografowanych w krajobrazie Górnego Śląska. Stanowi to swoisty zapis czasu, ponieważ miejsca, które stały się planem zdjęciowym, takie jak zamknięte kopalnie czy hałdy, zniknęły już z mapy regionu. Zdjęcia te otrzymały w 2003 r. I nagrodę w kategorii „Kultura” w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej. Zwieńczeniem tego projektu było reprezentowanie Górnego Śląska podczas Roku Fotografii w Unii Europejskiej na wystawie zatytułowanej Dancing Silesia w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Bartek Barczyk jako fotoreporter „Gazety Wyborczej” został wyróżniony w I Konkursie Fotografii Prasowej Grand Press Photo, BZ WBK Press Photo czy konkursie Śląska Fotografia Prasowa.

Współpracuje z czołowymi magazynami lifestyle’owymi: „Pani”, „Wysokie Obcasy Extra”, „LA VIE Magazine” czy „Uroda Życia”. Z zamiłowania do architektury publikuje także w magazynie „Architektura-Murator”. Przed jego obiektywem stanęły wybitne postaci polskiej sceny teatralnej: Edyta Olszówka, Aleksandra Popławska, Magda Umer, Andrzej Chyra, Piotr Stramowski i Sebastian Fabijański. Fotograf współpracuje również z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Nowe Horyzonty. Na potrzeby tego wydarzenia portretował tak znaczących reżyserów, jak Nanni Moretti, Abel Ferrara, Andriej Konczałowski, Carlos Saura czy Agnieszka Holland.

W 2013 r. Bartek Barczyk został oficjalnym fotografem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Dokumentował także budowę nowej siedziby NOSPR, przedstawiając na fotografiach nie tylko zapis kolejnych etapów prac, lecz także portretując wybitne osobowości odwiedzające budowę: kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najbardziej znanych krytyków architektury na świecie Josepha Rykwerta czy polskiego pisarza młodego pokolenia Szczepana Twardocha. Wszystkie te zdjęcia można znaleźć w książce Dotknąć muzyki. Również w 2013 r. Bartek Barczyk rozpoczął współpracę z Münchener Kammerorchester. Od tego czasu fotografował tak znamienite zespoły, jak London Symphony Orchestra, Mahler Chamber Orchestra czy Wiener Philharmoniker. Nawiązał także współpracę z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz jej dyrektorem artystycznym Jackiem Kaspszykiem.

Ważnym etapem w karierze zawodowej Bartka Barczyka było fotografowanie ostatnich lat życia Wojciecha Kilara. W efekcie powstał wyjątkowy zapis obrazów przedstawiających wielkiego kompozytora w codziennych sytuacjach. Zdjęcia ozdabiają ekskluzywny album Kilar. AUKSO. Moś, zawierający najważniejsze utwory Kilara, wydany trzy miesiące po śmierci kompozytora.

W 2015 r. na zaproszenie wytwórni płytowej Zarathustra Music Bartek Barczyk dokumentował pracę Philipa Glassa w studiu nagrań na Brooklynie w Nowym Jorku. Efekty tej wyjątkowej sesji fotograficznej można było zobaczyć na wystawie zatytułowanej Trough the Glass w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie w styczniu 2016 r. W czasie pobytu Bartka Barczyka w Stanach Zjednoczonych powstał także cykl portretów innego wybitnego kompozytora – Elliota Goldenthala, który otrzymał Oscara i Złoty Glob za muzykę do filmu Frida.

Na zaproszenie Krystiana Zimermana Bartek Barczyk stworzył zapis fotograficzny tournée pianisty po Polsce w 2015 r. Na początku 2018 r. wykonał sesję fotograficzną Anne-Sophie Mutter z Krzysztofem Pendereckim. Zdjęcia te zilustrowały najnowszą płytę skrzypaczki Hommage à Penderecki, wydaną przez Deutsche Grammophon.
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Hel
6.3°C
wschód słońca: 07:13
zachód słońca: 15:44
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Helu