reklama
14 grudzień 2024

Samorząd regionu rozważy udział w grupowym kupnie nowych pociągów

zdjęcie: Samorząd regionu rozważy udział w grupowym kupnie nowych pociągów / v14505166
v14505166
Samorząd województwa wielkopolskiego rozważy możliwość udziału w grupie zakupowej, która miałaby nabyć nowe pociągi. Chęć wspólnego pozyskania piętrowego taboru wyraziło kierownictwo Kolei Dolnośląskich, jednak władze Wielkopolski na razie chcą kupić pojazdy jednopoziomowe.
REKLAMA

Portal rynek-kolejowy.pl, przywołując wypowiedź prezesa Kolei Dolnośląskich Damiana Stawikowskiego, poinformował w ubiegłym tygodniu, że przewoźnik chce kupić 10 piętrowych zespołów trakcyjnych, które miałyby obsługiwać m.in. trasę Wrocław–Legnica. Spółka chciałaby nabyć pojazdy w ramach grupy zakupowej stworzonej z innymi samorządowymi przewoźnikami.

PAP zapytała Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego o to, czy samorząd regionu byłby zainteresowany udziałem w takim przedsięwzięciu. W odpowiedzi urzędników z departamentu transportu zaznaczono, że "wyznaczenie wspólnych celów i potrzeb oraz ustalenie warunków współpracy, a następnie realizacja tego typu przedsięwzięcia wymaga wielu uzgodnień".

"W przypadku przedstawienia propozycji utworzenia tzw. grupy zakupowej zainteresowanej nabyciem piętrowych zespołów trakcyjnych Województwo Wielkopolskie rozważy możliwość ewentualnego udziału w projekcie" - wskazano.

W odpowiedzi przyznano, że obecnie władze regionu nie planują tego typu wspólnych zakupów. "Niemniej jednak nie wykluczamy przystąpienia do takiej grupy, w przypadku, gdy przedmiotem dostawy będą pojazdy wpisujące się w potrzeby taborowe samorządu" - zaznaczono.

Według wcześniejszych zapowiedzi odpowiedzialnego za transport wicemarszałka woj. wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, w połowie przyszłego roku, po zabezpieczeniu odpowiedniego finansowania rzędu około 350 mln zł, samorząd może ogłosić przetarg na kupno do 10 jednopoziomowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych o dużej pojemności np. pięcioczłonowych.

Urzędnicy UMWW przyznali, że grupowe zakupy taboru pozwalają obniżyć jednostkową cenę pociągów w związku z produkcją dużej serii pojazdów danego typu. Zaznaczyli jednak przy tym, że wspólne opracowanie wymagań wobec zamawianego sprzętu wymusza wypracowanie kompromisu między członkami grupy zakupowej.

Według UMWW, w związku z rosnącą liczbą pasażerów kolei w regionie, widać "możliwość ewentualnego wykorzystywania taboru piętrowego na najbardziej obciążonych liniach". "Rynek pojazdów dwupoziomowych jest przez nas bieżąco monitorowany i nie wykluczamy inwestycji w tego typu tabor" - podkreślono.

Dr Michał Beim z Pracowni Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu w rozmowie z PAP przypomniał, że w czasach PRL składów piętrowych na polskich torach było stosunkowo mało, ale były bardzo istotnym elementem całego systemu transportowego.

Jak wskazał, wraz ze zmniejszającą się liczbą pasażerów kolei w latach 90. XX w i na początku XXI w. tego typu pojazdy wycofywano z użytku. Pod koniec pierwszej dekady, wraz z rosnącymi przewozami, piętrusy zostały "odkryte na nowo" przez obsługujące aglomerację warszawską Koleje Mazowieckie.

"Obecnie pociągów piętrowych potrzeba na wielu liniach, również w Wielkopolsce - np. na trasach pomiędzy Poznaniem a Lesznem, Koninem czy Wrześnią. Jednakże samorządowe spółki kolejowe - poza Kolejami Mazowieckimi - nie mają doświadczenia z wykorzystaniem pociągów +tradycyjnych+, bo przy małych potokach pasażerskich nie opłaca się mieć wielkiej lokomotywy ciągnącej dwa wagony. Piętrusy stosuje się na liniach, gdzie jest wielu podróżnych" - podkreślił.

Stąd, zdaniem eksperta, rosnące potrzeby samorządowych przewoźników mogą zaspokoić piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne, produkowane także w Polsce.

"Dobrze, że mowa jest o wspólnej grupie zakupowej, bo na razie - poza Mazowszem - w innych regionach pojazdy piętrowe mogą się przydać na kilku pojedynczych liniach. Żeby zachęcić producentów do stanięcia do przetargu, trzeba wystartować w grupie zakupowej. Tylko jest jeden problem - żeby obniżyć cenę, ten tabor nie powinien różnić się znacząco od siebie w zależności od potrzeb poszczególnych regionów" - powiedział.

"Uważam, że przy znacząco rosnących w ostatnich latach cenach taboru, z punktu widzenia samorządów jakiekolwiek działania, które obniżą koszt kupna lub najmu pociągów, będą mile widziane" - zaznaczył ekspert.(PAP)

szk/ mow/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Hel
2.9°C
wschód słońca: 08:04
zachód słońca: 15:24
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Helu